On altıncı asırda bile Avrupalılar, Triumph denilen, briçe benzer, bir kart oyunu oynuyorlardı. Triump daha sonra evrimleşerek Whist’e döndü; bunu Edmond Hoyle 1742 de yayınlanan kitabı ile meşhur etti. 19’uncu asrın sonlarına doğru arttırma fikrinin uygulanmaya başlaması ile whist “Auction Bridge” ( arttırma briçi) haline dönüştü. 1925 yıllarında Harold Vanderbilt skor hesaplama sistemini daha da geliştirdi ve bu oyun halen çok popüler olan “Contract Bridge” günümüzdeki briç haline geldi.
Bu oyun, 1930’larda Ely Culbertson ve 1950’lerde de Charles Goren tarafında çok popüler hale getirilmiş ve günümüzde dünyanın en meşhur kart oyunu durumuna yükselmiştir. Kuzey Amerika’da rober briç evlerde takriben 40 milyon kişi tarafından oynanmaktadır, turnuva briçi de Amerika’da ACBL’nin kurallarına göre oynanmaktadır. ABD’de 3200’den fazla kulüp vardır ve her yıl ülke çapında yüzlerce turnuva yapılmaktadır. Tek ihtiyacınız bir deste kart ve skoru yazacak bir kağıttır. Ondan sonra oyuna hazır olabilirsiniz.
Oyuncular
Briç dört kişi arasında ortakla oynanan bir oyundur. Ortaklar, turnuvada olduğu gibi önceden anlaşabilirler veya roberde olduğu gibi kura ile de tespit edilebilir. Ortakları belirlemek için bir deste kart karılır ve kapalı olarak masaya yatırılır. Herkes bir kart çeker; büyük iki kartı çeken bir çift olur; küçük iki kartı çeken de diğer çifti oluşturur.
Ortaklar masada karşılıklı otururlar. Kolaylık olsun diye oyunculara pusula yönüne göre isim verilir. Kuzey ve Güney, Doğu ve Batıya karşı oynarlar.
Ortağınızla ilişkiniz oyunun en önemli özelliğidir. Ortağınızla iyi anlaşırsanız çok daha iyi netice alırsınız.
Deste ve El
Oyun bir oyuncunun kartları karıştırıp dağıtması ile başlar. Turnuva briçinde dağıtanın kim olacağı önceden belirlenmiştir. Rober briçte desteden en büyük kartı çekenin dağıtması adettir.
Farz edelim dağıtan sizsiniz. Kartları kapalı olarak birer, birer dağıtırsınız. İlk kartı solunuzdaki oyuncuya verirsiniz daha sonra saat yönünde bütün kartlar bitene kadar dağıtırsınız. Her oyuncunun 13 kartı bir el oluşturur.
Oyuncular kartlarını alırlar ve hepsini yalnız kendileri görecek şekilde yelpaze gibi açarlar. Kartlar renklerine göre, farklı renklerde, büyükten küçüğe soldan sağa doğru, sıralanırsa elin değerlendirmesi daha rahat olur. Bu tabii kişinin keyfine bağlıdır.
Bir elden kitapta veya gazetede bahsedilirken, kartlar sembolik olarak harf ve rakamlarla yazılır
Renkler pikten başlayarak kör, karo ve trefli olarak sıralanır. Bir el şöyle gösterilebilir:
Bütün eller de şöyle gösterilir:
Oyunun İki Safhası
Briç oyununda iki safha vardır.
Birincisinde müzayedede olduğu gibi, kontratı kimin kazanacağını belirlemek üzere, arttırma (deklarasyon) vardır. (Buna konuşmalar da diyoruz.)
İkincisinde kartların oynanması vardır. Arttırmayı kazanan taraf kontratını yapmaya çalışır; diğer çift de bunu önlemeye çalışır. Deklarasyonun nasıl olduğuna girmeden önce kartların nasıl oynandığını öğrenmek iyi olur.
Löve
Kart oyunu oyunculardan birinin masaya bir kart koyup (atak edip) onu açması ile başlar. Daha sonra saat yönünde her oyuncu aynı renkten bir kartı açık olarak masaya koyar. Buna renge uymak denir. Oynanmış olan dört kart bir löve olur. En büyük kartı koymuş olan oyuncu löveyi kazanır. Bu ortaklık oyunu olduğu için, löveye siz veya ortağınız en büyük kartı koymuş ise löveyi sizin taraf kazanır.
İşte bir löve örneği:
Löveye en büyük kartı oynayarak kazanan oyuncu bir sonraki löveye ilk kartı oynar. Eğer elinizde o renkten kart varsa renge uymak mecburiyetindesiniz. O renkte hiç kartınız kalmamışsa, başka bir renkten kart verebilirsiniz. Buna defos etmek denir. (kart yemek de denir.)
Mesela:
Elin sonunda, 13 löve oynanmış olur, bir taraf diğerinden fazla löve kazanır. Löveyi sizin taraf kazanınca kartı önünüze dikey olarak koyun. Löveyi kaybedince kartı önünüze yatay olarak koyun. İlk lövenin kartını sol tarafa koyduktan sonra her kartı biraz kayık koyarsanız, önünüzde sıralanmış 13 kart olur.
Löveleri Saymak
Elin sonunda, kazandığınız ve kaybettiğiniz löveler önünüzde dikey ve yatay olarak sıralanmış olur. İstediğiniz zaman lövelerin nasıl oynandığını kontrol edebilirsiniz. Löve esasına göre oynanan diğer oyunlarda kazandığınız her lövedeki kartları toplayıp önünüze yığmaya alışmış olabilirsiniz. Briçe başlarken, löveleri bu şekilde dikey ve yatay toplamak oyun bittiğinde kontrol etmeye de yararlı olur. Turnuva briçinde de bu metot uygulanır.
Koz ve Sanzatu (kozsuz)
Kontrat koz olmadan oynanınca (sanzatu) bir löveye oynanan en büyük kart, atak edilen renkten olmak şartı ile, o löveyi kazanır. Birçok elde, bir renk koz olarak belirlenir. Koz olunca, kozdaki bir kart diğer renklerdeki bütün kartları yener.
Koz oynanırken dikkat etmeniz gereken hususlar:
• Mümkünse renge uymak zorundasınız. Oynanan renkte kartınız yoksa, löveye koz oynayabilirsiniz. Buna “çakmak” veya “kup etmek” denir.
• Çakmak mecburiyetinde değilsiniz. Ortağınız ♦A oynarsa ve sizde karo yoksa, başka bir renkten kart defos edebilirsiniz; zira ortağınızın kartı muhtemelen löveyi zaten kazanacaktır.
• Bir löveye birden fazla oyuncu koz oynarsa, en büyük koz löveyi kazanır.
• Herhangi bir zamanda koz oynamak mecburiyeti yoktur. Her oyuncu istediği zaman koz oynamaya karar verebilir.
Kozun pik olduğu bir elde löve örneği şöyle olabilir:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder